راهبر: .............
معرفی راهبر: .............
- تعریف هسته پژوهشی سیاست گذاری اجتماعی سالمندان :
طرح «هسته سیاستگذاری اجتماعی سالمندی» با هدف پاسخگویی به چالشهای روبهگسترش پدیده سالمندی در ایران و ارائه راهکارهای جامع، دینی و کارآمد در این حوزه طراحی شده است. این هسته با رویکردی میانرشتهای و آیندهنگر، به مطالعه ابعاد مختلف سالمندی از منظر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معنوی میپردازد و در پی ارائه الگوهای سیاستگذاری متناسب با ارزشهای اسلامی و ساختارهای بومی است. توجه ویژه به کرامت، مشارکت اجتماعی، کیفیت زندگی و معنویت سالمندان از محورهای کلیدی این طرح است. اعضای هسته با بهرهگیری از سیرهای مطالعاتی، بررسی تجارب جهانی و بومی، تحلیل سیاستهای فعلی و تولید اسناد راهبردی، در مسیر اصلاح و ارتقاء سیاستهای کلان در حوزه سالمندی گام برمیدارند. هدف نهایی این برنامه، تربیت پژوهشگران و مشاورانی است که بتوانند در حوزه تصمیمسازیهای اجتماعی با محوریت سالمندی اسلامی ایرانی نقشآفرین باشند.
2. ویژگیهای طلبهای که نقش «پژوهشگر سیاست گذاری اجتماعی سالمندان » را میپذیرد:
2-1. ویژگیهای ضروری (وجود این ویژگیها برای انجام نقش سیاست گذاری اجتماعی سالمندان ضرورت دارد)
- کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
- توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظاممند
- مهارت کار تیمی در پروژههای میانرشتهای
- تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « سیاست گذاری اجتماعی سالمندان » بر مبنای منابع اسلامی
- کسب حدنصاب علمی در آزمونهای استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
- توانایی اجرای پروژههای پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب
2-2. سایر ویژگیهای دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگیها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته میشود):
- خلاقیت پژوهشی( توسعه رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
- استقلال فکری(طراحی پروژههای بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
- نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهشهای بلندمدت )
3. اولویتهای پذیرش در این نقش:
- دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های اخلاق و تربیت اسلامی، علوم اجتماعی و جامعه شناسی
- دارای رزومه پژوهشی در حوزه سیاست گذاری اجتماعی سالمندان