راهبر: حجت الاسلام جناب دکتر شهبازی
معرفی راهبر:
- تعریف هسته پژوهشی آسیب های اجتماعی :
هسته «آسیبهای اجتماعی: مطالعه پیامدی نهادهای نوپدید و بروز آسیبهای اجتماعی» با هدف بررسی عمیق تأثیر نهادهای نوپدید اجتماعی بر ساختار و کیفیت زندگی فردی و جمعی طراحی شده است. این هسته به شناسایی، تحلیل و ارزیابی پیامدهای اجتماعی ناشی از تحولات نوظهور مانند فناوریهای نوین، شبکههای اجتماعی، تغییرات فرهنگی و اقتصادی میپردازد که ممکن است منجر به بروز آسیبهای اجتماعی مانند انحرافات رفتاری، فروپاشی خانواده، اعتیاد، بیهویتی و سایر بحرانهای اجتماعی شود. اعضای این هسته با بهرهگیری از روشهای پژوهشی میانرشتهای، مطالعات میدانی و تحلیل دادههای کیفی و کمی، به بازشناسی ریشهها، پیامدها و راهکارهای پیشگیری و درمان آسیبها توجه دارند. برنامهریزی منظم جلسات تخصصی، کارگاههای آموزشی و انتشار مقالات پژوهشی، از جمله فعالیتهای این هسته است که در نهایت به تولید دانش کاربردی و ارائه راهکارهای سیاستگذاری مؤثر برای کاهش آسیبهای اجتماعی در جامعه میانجامد. این هسته بستری مناسب برای تربیت پژوهشگران توانمند و فعال در حوزه آسیبهای اجتماعی فراهم میآورد
2. ویژگیهای طلبهای که نقش «پژوهشگرآسیب های اجتماعی» را میپذیرد:
2-1. ویژگیهای ضروری (وجود این ویژگیها برای انجام نقش پژوهشگر آسیب های اجتماعیضرورت دارد)
- کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
- توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظاممند
- مهارت کار تیمی در پروژههای میانرشتهای
- تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « آسیب های اجتماعی » بر مبنای منابع اسلامی
- کسب حدنصاب علمی در آزمونهای استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
- توانایی اجرای پروژههای پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب
2-2. سایر ویژگیهای دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگیها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته میشود):
- خلاقیت پژوهشی( توسعه رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
- استقلال فکری(طراحی پروژههای بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
- نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهشهای بلندمدت )
3. اولویتهای پذیرش در این نقش:
- دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های جامعه شناسی، مشاوره
- دارای رزومه پژوهشی در حوزه آسیب های اجتماعی