رفتن به محتوای اصلی

معرفی نقش هسته پژوهشی آسیب های اجتماعی -مطالعه پیامدهای نهادهای نوپیدا و بروز آسیب های اجتماعی

تاریخ انتشار:

راهبر: حجت الاسلام جناب دکتر شهبازی

معرفی راهبر:

  1. تعریف هسته پژوهشی آسیب های اجتماعی :

هسته «آسیب‌های اجتماعی: مطالعه پیامدی نهادهای نوپدید و بروز آسیب‌های اجتماعی» با هدف بررسی عمیق تأثیر نهادهای نوپدید اجتماعی بر ساختار و کیفیت زندگی فردی و جمعی طراحی شده است. این هسته به شناسایی، تحلیل و ارزیابی پیامدهای اجتماعی ناشی از تحولات نوظهور مانند فناوری‌های نوین، شبکه‌های اجتماعی، تغییرات فرهنگی و اقتصادی می‌پردازد که ممکن است منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی مانند انحرافات رفتاری، فروپاشی خانواده، اعتیاد، بی‌هویتی و سایر بحران‌های اجتماعی شود. اعضای این هسته با بهره‌گیری از روش‌های پژوهشی میان‌رشته‌ای، مطالعات میدانی و تحلیل داده‌های کیفی و کمی، به بازشناسی ریشه‌ها، پیامدها و راهکارهای پیشگیری و درمان آسیب‌ها توجه دارند. برنامه‌ریزی منظم جلسات تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و انتشار مقالات پژوهشی، از جمله فعالیت‌های این هسته است که در نهایت به تولید دانش کاربردی و ارائه راهکارهای سیاست‌گذاری مؤثر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌انجامد. این هسته بستری مناسب برای تربیت پژوهشگران توانمند و فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌آورد

2. ویژگی‌های طلبه‌ای که نقش «پژوهشگرآسیب های اجتماعی» را می‌پذیرد:

2-1. ویژگی‌های ضروری (وجود این ویژگی‌ها برای انجام نقش پژوهشگر آسیب های اجتماعیضرورت دارد)

  • کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
  • توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظام‌مند
  • مهارت کار تیمی در پروژه‌های میان‌رشته‌ای
  • تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « آسیب های اجتماعی » بر مبنای منابع اسلامی
  • کسب حدنصاب علمی در آزمون‌های استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
  • توانایی اجرای پروژه‌های پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب

 

2-2. سایر ویژگی‌های دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگی‌ها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته می‌شود):

  • خلاقیت پژوهشی( توسعه‌ رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
  • استقلال فکری(طراحی پروژه‌های بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
  • نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهش‌های بلندمدت )

3. اولویت‌های پذیرش در این نقش:

  • دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های جامعه شناسی، مشاوره
  • دارای رزومه پژوهشی در حوزه آسیب های اجتماعی

نقش آفرین

درباره ما
از فرصت‌ها و سرمایه‌های اساسی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، دانش‌آموختگان این موسسه می‌باشد. با توجه به فقدان اطلاعات جامع دسترسی پذیر از وضعیت دانش‌آموختگان، یکی از اقدامات جدّی دستورگذاری شده در سال ۱۴۰۲، طراحی شیوه وضعیت سنجی و ظرفیت شناسی و سامان دهی اطلاعات در قالب بانک اطلاعاتی جامع بوده است. در همین راستا از طریق نامه نگاری با مراکز مختلفی که دانش‌آموختگان در آن مشغول به فعالیت بوده‌اند و قرار دادن تیمی برای کسب اطلاعات از طریق تماس با این طلاب و کسانی که می‌توانستند مسیر ارتباطی با آنها باشند و نیز تدبیر سازوکار تکمیل فرمهای ظرفیت شناسی، اطلاعات قریببه ۱۰۰۰ نفر از دانش آموختگان اخذ شد. بیشتر

موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

تماس با ما:

02531156270 - 09928852596