رفتن به محتوای اصلی

معرفی نقش هسته پژوهشی مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با تأکید بر جنسیت

تاریخ انتشار:

راهبر: حجت الاسلام جناب دکتر حسن زاده

معرفی راهبر: عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت – مدیر موسسه ماوا

1.تعریف هسته پژوهشی مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با تأکید بر جنسیت:

طرح «هسته مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با تأکید بر جنسیت» با هدف تحلیل نظام‌مند چالش‌ها، کاستی‌ها و ظرفیت‌های تحول در ساختار حوزه‌های علمیه و نظام روحانیت، با نگاه ویژه به ابعاد جنسیتی طراحی شده است. این هسته با تمرکز بر بررسی تطبیقی نقش‌ها، انتظارات، فرصت‌ها و محدودیت‌های طلاب زن در نظام سنتی روحانیت، به نقد و بازخوانی مدل‌های موجود می‌پردازد و درصدد ارائه الگوهایی متناسب با نیازهای عصر جدید و اقتضائات زنان طلبه است. اعضای هسته از طریق مطالعه اسناد تحول، پژوهش‌های تطبیقی، بررسی تجارب حوزه‌های علمیه خواهران و فعالیت در قالب نشست‌های علمی و کارگاه‌های تحلیلی، در مسیر ارائه راهبردهایی برای تحول ساختاری، محتوایی و کارکردی حوزه حرکت می‌کنند. هدف نهایی این برنامه، تقویت گفتمان تحول در حوزه‌های علمیه با رویکردی راهبردی، نقادانه و واقع‌بینانه، و تربیت پژوهشگرانی دغدغه‌مند در زمینه بازآفرینی جایگاه روحانیت در دنیای معاصر با لحاظ تفاوت‌های جنسیتی است.

2. ویژگی‌های طلبه‌ای که نقش «پژوهشگر مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با تأکید بر جنسیت» را می‌پذیرد:

2-1. ویژگی‌های ضروری (وجود این ویژگی‌ها برای انجام نقش پژوهشگر مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با تأکید بر جنسیت ضرورت دارد)

  • کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
  • توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظام‌مند
  • مهارت کار تیمی در پروژه‌های میان‌رشته‌ای
  • تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با تأکید بر جنسیت»
  • کسب حدنصاب علمی در آزمون‌های استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
  • توانایی اجرای پروژه‌های پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب

 

2-2. سایر ویژگی‌های دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگی‌ها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته می‌شود):

  • خلاقیت پژوهشی( توسعه‌ رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
  • استقلال فکری(طراحی پروژه‌های بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
  • نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهش‌های بلندمدت )

3. اولویت‌های پذیرش در این نقش:

  • دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های فلسفه و کلام اسلامی، جامعه شناسی تاریخ اسلامو مدیریت فرهنگی

دارای رزومه پژوهشی در حوزه مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با تأکید بر جنسیت

نقش آفرین

درباره ما
از فرصت‌ها و سرمایه‌های اساسی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، دانش‌آموختگان این موسسه می‌باشد. با توجه به فقدان اطلاعات جامع دسترسی پذیر از وضعیت دانش‌آموختگان، یکی از اقدامات جدّی دستورگذاری شده در سال ۱۴۰۲، طراحی شیوه وضعیت سنجی و ظرفیت شناسی و سامان دهی اطلاعات در قالب بانک اطلاعاتی جامع بوده است. در همین راستا از طریق نامه نگاری با مراکز مختلفی که دانش‌آموختگان در آن مشغول به فعالیت بوده‌اند و قرار دادن تیمی برای کسب اطلاعات از طریق تماس با این طلاب و کسانی که می‌توانستند مسیر ارتباطی با آنها باشند و نیز تدبیر سازوکار تکمیل فرمهای ظرفیت شناسی، اطلاعات قریببه ۱۰۰۰ نفر از دانش آموختگان اخذ شد. بیشتر

موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

تماس با ما:

02531156270 - 09928852596