راهبر: جناب دکتر مهدی فدایی
معرفی راهبر: معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم - رئیس میز سبک زندگی
- تعریف هسته پژوهشی مطالعات ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی :
طرح «هسته مطالعات ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» با هدف بازشناسی، بازتولید و ترویج مؤلفههای اصیل سبک زندگی برآمده از معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی شکل گرفته است. این هسته در تلاش است تا با تحلیل وضعیت موجود سبک زندگی در جامعه، بهویژه در میان نسل جوان، و بررسی آسیبها و چالشهای آن، به ارائه الگوهای بومی، واقعگرا و الهامبخش در حوزههای مختلف زیست فردی و اجتماعی بپردازد. اعضای هسته با بهرهگیری از سیرهای مطالعاتی، پژوهشهای تطبیقی، کارگاههای تخصصی و تولید محتواهای آموزشی و رسانهای، در مسیر تبیین گفتمان سبک زندگی اسلامی ایرانی حرکت میکنند. این برنامه ضمن تأکید بر پیوند نظر و عمل، زمینه تربیت پژوهشگران و مربیانی توانمند را فراهم میسازد که بتوانند نقش مؤثری در اصلاح سبک زندگی و نهادینهسازی ارزشهای دینی و ملی در جامعه ایفا کنند.
2. ویژگیهای طلبهای که نقش «پژوهشگر مطالعات ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی » را میپذیرد:
2-1. ویژگیهای ضروری (وجود این ویژگیها برای انجام نقش پژوهشگر مطالعات ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی ضرورت دارد)
- کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
- توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظاممند
- مهارت کار تیمی در پروژههای میانرشتهای
- تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « پژوهشگر مطالعات ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی » بر مبنای منابع اسلامی
- کسب حدنصاب علمی در آزمونهای استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
- توانایی اجرای پروژههای پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب
2-2. سایر ویژگیهای دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگیها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته میشود):
- خلاقیت پژوهشی( توسعه رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
- استقلال فکری(طراحی پروژههای بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
- نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهشهای بلندمدت )
3. اولویتهای پذیرش در این نقش:
- دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های اخلاق و تربیت اسلامی، تربیت دینی کودک و نوجوان و مشاوره
دارای رزومه پژوهشی در حوزه پژوهشگر مطالعات ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی