راهبر: حجت الاسلام والمسلمین جناب دکتر موسوی فر
معرفی راهبر: .............
- تعریف هسته پژوهشی سواد کلاهای فرهنگی و زیست مجازی نوجوان :
طرح «هسته سواد کالاهای فرهنگی و زیست مجازی نوجوان» با هدف شناخت عمیق و نقادانه از تأثیرات رسانهها، محصولات فرهنگی و فضای مجازی بر هویت، سبک زندگی و ارزشهای نسل نوجوان، طراحی شده است. این هسته با رویکردی ترکیبی از معارف دینی، روانشناسی رسانه و مطالعات فرهنگی، به بررسی ابعاد تربیتی و معرفتی زیست دیجیتال نوجوانان میپردازد و در پی تولید راهکارهایی برای هدایت مصرف فرهنگی و مدیریت حضور در فضای مجازی است. اعضای هسته در قالب سیر مطالعاتی، تحلیل محتوای محصولات پرمخاطب، نشستهای تخصصی و کارگاههای مهارتی، توانمند میشوند تا به طراحی بستههای آموزشی، تدوین مقالات علمی و تولید محتواهای رسانهای برای ارتقاء سواد فرهنگی و رسانهای نوجوانان بپردازند. این برنامه با هدایت اساتید متخصص، بستری برای تربیت کارشناسانی آگاه، متعهد و جریانساز در حوزه تربیت رسانهای نسل نوجوان فراهم میآورد.
2. ویژگیهای طلبهای که نقش «پژوهشگر سواد کالاهای فرهنگی و زیست مجازی نوجوان » را میپذیرد:
2-1. ویژگیهای ضروری (وجود این ویژگیها برای انجام نقش پژوهشگر سواد کالاهای فرهنگی و زیست مجازی نوجوان ضرورت دارد)
- کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
- توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظاممند
- مهارت کار تیمی در پروژههای میانرشتهای
- تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « زیست مجازی نوجوان » بر مبنای منابع اسلامی
- کسب حدنصاب علمی در آزمونهای استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
- توانایی اجرای پروژههای پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب
2-2. سایر ویژگیهای دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگیها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته میشود):
- خلاقیت پژوهشی( توسعه رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
- استقلال فکری(طراحی پروژههای بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
- نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهشهای بلندمدت )
3. اولویتهای پذیرش در این نقش:
- دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های اخلاق و تربیت اسلامی، تربیت دینی کودک و نوجوان
- دارای رزومه پژوهشی در حوزه زیست مجازی نوجوان