راهبر: حجت الاسلام والمسلمین جناب دکتر عباسی آغوی
معرفی راهبر: مسئول مرکز استعداد سنجی حوزه های علمیه کشور – عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور
- تعریف هسته پژوهشی استعدادسنجی :
هسته «استعدادسنجی» با هدف شناسایی، تحلیل و ارزیابی توانمندیها و قابلیتهای فردی در حوزههای مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت میکند. این هسته به توسعه روشها و ابزارهای نوین سنجش استعداد، از جمله آزمونهای روانسنجی، مصاحبههای تخصصی و تحلیل دادههای کمی و کیفی میپردازد تا ظرفیتهای بالقوه افراد به ویژه در گروههای هدف مختلف بهطور دقیقتر شناخته شود. اعضای هسته با بهرهگیری از رویکردهای میانرشتهای و توجه به زمینههای فرهنگی و اجتماعی، مدلهای کاربردی و بومیسازی شدهای برای شناسایی استعدادهای ویژه ارائه میکنند که زمینهساز تربیت نیروی انسانی کارآمد و خلاق در سطوح مختلف باشد. همچنین این هسته نقش مهمی در طراحی برنامههای آموزشی، پژوهشی و توسعه فردی ایفا میکند.
2. ویژگیهای طلبهای که نقش «پژوهشگراستعداد سنجی» را میپذیرد:
2-1. ویژگیهای ضروری (وجود این ویژگیها برای انجام نقش استعداد سنجی ضرورت دارد)
- کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
- توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظاممند
- مهارت کار تیمی در پروژههای میانرشتهای
- تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « استعدادسنجی » بر مبنای منابع اسلامی
- کسب حدنصاب علمی در آزمونهای استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
- توانایی اجرای پروژههای پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب
2-2. سایر ویژگیهای دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگیها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته میشود):
- خلاقیت پژوهشی( توسعه رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
- استقلال فکری(طراحی پروژههای بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
- نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهشهای بلندمدت )
3. اولویتهای پذیرش در این نقش:
- دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های اخلاق و تربیت اسلامی و مشاوره
دارای رزومه پژوهشی در حوزه استعدادسنجی