رفتن به محتوای اصلی

معرفی نقش هسته پژوهشی استعداد سنجی

تاریخ انتشار:

راهبر: حجت الاسلام والمسلمین جناب دکتر عباسی آغوی

معرفی راهبر: مسئول مرکز استعداد سنجی حوزه های علمیه کشور – عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور

  1. تعریف هسته پژوهشی استعدادسنجی :

هسته «استعدادسنجی» با هدف شناسایی، تحلیل و ارزیابی توانمندی‌ها و قابلیت‌های فردی در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کند. این هسته به توسعه روش‌ها و ابزارهای نوین سنجش استعداد، از جمله آزمون‌های روان‌سنجی، مصاحبه‌های تخصصی و تحلیل داده‌های کمی و کیفی می‌پردازد تا ظرفیت‌های بالقوه افراد به ویژه در گروه‌های هدف مختلف به‌طور دقیق‌تر شناخته شود. اعضای هسته با بهره‌گیری از رویکردهای میان‌رشته‌ای و توجه به زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، مدل‌های کاربردی و بومی‌سازی شده‌ای برای شناسایی استعدادهای ویژه ارائه می‌کنند که زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی کارآمد و خلاق در سطوح مختلف باشد. همچنین این هسته نقش مهمی در طراحی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و توسعه فردی ایفا می‌کند.

2. ویژگی‌های طلبه‌ای که نقش «پژوهشگراستعداد سنجی» را می‌پذیرد:

2-1. ویژگی‌های ضروری (وجود این ویژگی‌ها برای انجام نقش استعداد سنجی ضرورت دارد)

  • کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
  • توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظام‌مند
  • مهارت کار تیمی در پروژه‌های میان‌رشته‌ای
  • تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « استعدادسنجی » بر مبنای منابع اسلامی
  • کسب حدنصاب علمی در آزمون‌های استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
  • توانایی اجرای پروژه‌های پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب

2-2. سایر ویژگی‌های دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگی‌ها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته می‌شود):

  • خلاقیت پژوهشی( توسعه‌ رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
  • استقلال فکری(طراحی پروژه‌های بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
  • نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهش‌های بلندمدت )

 

3. اولویت‌های پذیرش در این نقش:

  • دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های اخلاق و تربیت اسلامی و مشاوره

دارای رزومه پژوهشی در حوزه استعدادسنجی

نقش آفرین

درباره ما
از فرصت‌ها و سرمایه‌های اساسی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، دانش‌آموختگان این موسسه می‌باشد. با توجه به فقدان اطلاعات جامع دسترسی پذیر از وضعیت دانش‌آموختگان، یکی از اقدامات جدّی دستورگذاری شده در سال ۱۴۰۲، طراحی شیوه وضعیت سنجی و ظرفیت شناسی و سامان دهی اطلاعات در قالب بانک اطلاعاتی جامع بوده است. در همین راستا از طریق نامه نگاری با مراکز مختلفی که دانش‌آموختگان در آن مشغول به فعالیت بوده‌اند و قرار دادن تیمی برای کسب اطلاعات از طریق تماس با این طلاب و کسانی که می‌توانستند مسیر ارتباطی با آنها باشند و نیز تدبیر سازوکار تکمیل فرمهای ظرفیت شناسی، اطلاعات قریببه ۱۰۰۰ نفر از دانش آموختگان اخذ شد. بیشتر

موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

تماس با ما:

02531156270 - 09928852596