رفتن به محتوای اصلی

معرفی نقش هسته پژوهشی سلامت معنوی

تاریخ انتشار:

راهبر: حجت الاسلام جناب دکتر رسول حسن زاده

معرفی راهبر: عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت – مدیر موسسه ماوا

 

  1. تعریف هسته پژوهشی سلامت معنوی :

هسته «سلامت معنوی» با هدف بررسی و تبیین ابعاد مختلف سلامت معنوی در زندگی فردی و اجتماعی شکل گرفته است. این هسته به پژوهش در زمینه مفاهیم، شاخص‌ها و مؤلفه‌های سلامت معنوی با رویکردی بین رشته‌ای و مبتنی بر آموزه‌های دینی و فرهنگی می‌پردازد. اعضای هسته تلاش می‌کنند با تحلیل نظریه‌ها و مطالعات تجربی، مدل‌های کاربردی برای ارتقاء سلامت معنوی در جامعه ارائه دهند و نقش این سلامت را در بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از آسیب‌های روانی-اجتماعی برجسته کنند. این گروه علمی همچنین با تمرکز بر تقویت معنویت فردی و جمعی، راهکارهایی جهت ترویج سبک زندگی معنوی و سازگار با ارزش‌های اسلامی-ایرانی ارائه می‌دهد و در تربیت متخصصان این حوزه نقش کلیدی دارد.

2. ویژگی‌های طلبه‌ای که نقش «پژوهشگر سلامت معنوی » را می‌پذیرد:

2-1. ویژگی‌های ضروری (وجود این ویژگی‌ها برای انجام نقش سلامت معنوی ضرورت دارد)

  • کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
  • توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظام‌مند
  • مهارت کار تیمی در پروژه‌های میان‌رشته‌ای
  • تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « سلامت معنوی » بر مبنای منابع اسلامی
  • کسب حدنصاب علمی در آزمون‌های استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
  • توانایی اجرای پروژه‌های پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب

 

2-2. سایر ویژگی‌های دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگی‌ها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته می‌شود):

  • خلاقیت پژوهشی( توسعه‌ رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
  • استقلال فکری(طراحی پروژه‌های بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
  • نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهش‌های بلندمدت )

 

3. اولویت‌های پذیرش در این نقش:

  • دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های اخلاق و تربیت اسلامی، مشاوره
  • دارای رزومه پژوهشی در حوزه سلامت معنوی

نقش آفرین

درباره ما
از فرصت‌ها و سرمایه‌های اساسی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، دانش‌آموختگان این موسسه می‌باشد. با توجه به فقدان اطلاعات جامع دسترسی پذیر از وضعیت دانش‌آموختگان، یکی از اقدامات جدّی دستورگذاری شده در سال ۱۴۰۲، طراحی شیوه وضعیت سنجی و ظرفیت شناسی و سامان دهی اطلاعات در قالب بانک اطلاعاتی جامع بوده است. در همین راستا از طریق نامه نگاری با مراکز مختلفی که دانش‌آموختگان در آن مشغول به فعالیت بوده‌اند و قرار دادن تیمی برای کسب اطلاعات از طریق تماس با این طلاب و کسانی که می‌توانستند مسیر ارتباطی با آنها باشند و نیز تدبیر سازوکار تکمیل فرمهای ظرفیت شناسی، اطلاعات قریببه ۱۰۰۰ نفر از دانش آموختگان اخذ شد. بیشتر

موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

تماس با ما:

02531156270 - 09928852596