راهبر: حجت الاسلام جناب دکتر مسعود تهرانی فرجاد
معرفی راهبر: عضو رسمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی – مدیر کل سابق دفتر پژوهش سازمان ملی تعلیم و تربیت
تعریف هسته پژوهشی بازاندیشی در مسائل تربیتی کودکان با تاکید بر مهدکودک :
هسته «بازاندیشی در مسائل تربیتی کودکان با تاکید بر مهدکودک» با هدف بازبینی و ارتقاء مبانی نظری و عملی تربیت کودکان در محیطهای پیشدبستانی شکل گرفته است. این هسته به بررسی عمیق روشها، برنامهها و محتوای تربیتی مهدکودکها میپردازد تا با رویکردی نوین و مبتنی بر مبانی دینی، فرهنگی و روانشناختی، کیفیت آموزش و پرورش دوران حساس کودکی بهبود یابد. اعضای هسته با انجام پژوهشهای کاربردی و مطالعات تطبیقی، چالشها و کاستیهای موجود در نظام تربیتی مهدکودکها را شناسایی کرده و راهکارهای علمی و بومیسازی شدهای برای ارتقای مهارتهای اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکان ارائه میدهند. این گروه پژوهشی با برگزاری کارگاهها، جلسات تخصصی و تهیه منابع آموزشی، تلاش میکند نقش مهدکودکها را در شکلدهی به هویت، اخلاق و سبک زندگی کودکان پررنگتر سازد. در نهایت، هسته زمینهساز تربیت پژوهشگران و متخصصانی خواهد بود که توانمندی لازم برای تحول در حوزه تربیت کودک را دارا هستند.
2. ویژگیهای طلبهای که نقش «پژوهشگر بازاندیشی در مسائل تربیتی کودکان با تاکید بر مهدکودک را میپذیرد:
2-1. ویژگیهای ضروری (وجود این ویژگیها برای انجام نقش بازاندیشی در مسائل تربیتی کودکان با تاکید بر مهدکودک ضرورت دارد)
- کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
- توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظاممند
- مهارت کار تیمی در پروژههای میانرشتهای
- تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « بازاندیشی در مسائل تربیتی کودکان با تاکید بر مهدکودک » بر مبنای منابع اسلامی
- کسب حدنصاب علمی در آزمونهای استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
- توانایی اجرای پروژههای پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب
2-2. سایر ویژگیهای دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگیها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته میشود):
- خلاقیت پژوهشی( توسعه رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
- استقلال فکری(طراحی پروژههای بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
- نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهشهای بلندمدت )
3. اولویتهای پذیرش در این نقش:
- دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های فقه خانواده، مشاوره و تعلیم و تربیت اسلامی
دارای رزومه پژوهشی در حوزه بازاندیشی در مسائل تربیتی کودکان با تاکید بر مهدکودک