رفتن به محتوای اصلی

معرفی نقش هسته پژوهشی امداد فرهنگی

تاریخ انتشار:

راهبر: حجت الاسلام جناب دکتر بابایی

معرفی راهبر: رئیس و عضوهیات علم یپژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی ، رئیس میز امداد فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی

  1. تعریف هسته پژوهشی امداد فرهنگی :

هسته «پژوهشی امداد فرهنگی» با رویکردی مسئله‌محور و مبتنی بر داده‌های میدانی، به مطالعه و تحلیل علمی وضعیت‌های بحرانی فرهنگی در مناطق یا گروه‌های آسیب‌پذیر می‌پردازد. این هسته با تمرکز بر مداخله‌گری فرهنگی آگاهانه و راهبردی، در پی شناسایی خلأها، آسیب‌ها و نیازهای فرهنگی ـ تربیتی در شرایط خاص (مانند بلایای طبیعی، مهاجرت، حاشیه‌نشینی، فروپاشی‌های اجتماعی و ...) است. پژوهشگران این هسته ضمن بهره‌گیری از روش‌های کیفی و کمی، به تدوین الگوهای علمی برای «امداد فرهنگی» در موقعیت‌های بحرانی اقدام می‌کنند؛ الگویی که فراتر از کمک‌رسانی‌های مادی، به توانمندسازی هویتی، ارتقاء تاب‌آوری روانی ـ اجتماعی و احیای سرمایه فرهنگی جامعه هدف منتهی شود. این هسته در تلاش است تا با ترکیب ظرفیت‌های میدانی و نظری، چارچوبی برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و کنشگری فرهنگی در مواجهه با بحران‌ها ارائه دهد. 2

. ویژگی‌های طلبه‌ای که نقش «پژوهشگر امداد فرهنگی» را می‌پذیرد:

2-1. ویژگی‌های ضروری (وجود این ویژگی‌ها برای انجام نقش پژوهشگر امداد فرهنگی ضرورت دارد)

  • کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
  • توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظام‌مند
  • مهارت کار تیمی در پروژه‌های میان‌رشته‌ای
  • تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « امداد فرهنگی » بر مبنای منابع اسلامی
  • کسب حدنصاب علمی در آزمون‌های استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
  • توانایی اجرای پروژه‌های پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب

2-2. سایر ویژگی‌های دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگی‌ها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته می‌شود):

  • خلاقیت پژوهشی( توسعه‌ رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
  • استقلال فکری(طراحی پروژه‌های بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
  • نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهش‌های بلندمدت )

 

3. اولویت‌های پذیرش در این نقش:

  • دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های مشاوره و مددکاری اجتماعی
  • دارای رزومه پژوهشی در حوزه امداد فرهنگی

نقش آفرین

درباره ما
از فرصت‌ها و سرمایه‌های اساسی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، دانش‌آموختگان این موسسه می‌باشد. با توجه به فقدان اطلاعات جامع دسترسی پذیر از وضعیت دانش‌آموختگان، یکی از اقدامات جدّی دستورگذاری شده در سال ۱۴۰۲، طراحی شیوه وضعیت سنجی و ظرفیت شناسی و سامان دهی اطلاعات در قالب بانک اطلاعاتی جامع بوده است. در همین راستا از طریق نامه نگاری با مراکز مختلفی که دانش‌آموختگان در آن مشغول به فعالیت بوده‌اند و قرار دادن تیمی برای کسب اطلاعات از طریق تماس با این طلاب و کسانی که می‌توانستند مسیر ارتباطی با آنها باشند و نیز تدبیر سازوکار تکمیل فرمهای ظرفیت شناسی، اطلاعات قریببه ۱۰۰۰ نفر از دانش آموختگان اخذ شد. بیشتر

موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

تماس با ما:

02531156270 - 09928852596