راهبر: حجت الاسلام جناب دکتر بابایی
معرفی راهبر: رئیس و عضوهیات علم یپژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی ، رئیس میز امداد فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی
- تعریف هسته پژوهشی امداد فرهنگی :
هسته «پژوهشی امداد فرهنگی» با رویکردی مسئلهمحور و مبتنی بر دادههای میدانی، به مطالعه و تحلیل علمی وضعیتهای بحرانی فرهنگی در مناطق یا گروههای آسیبپذیر میپردازد. این هسته با تمرکز بر مداخلهگری فرهنگی آگاهانه و راهبردی، در پی شناسایی خلأها، آسیبها و نیازهای فرهنگی ـ تربیتی در شرایط خاص (مانند بلایای طبیعی، مهاجرت، حاشیهنشینی، فروپاشیهای اجتماعی و ...) است. پژوهشگران این هسته ضمن بهرهگیری از روشهای کیفی و کمی، به تدوین الگوهای علمی برای «امداد فرهنگی» در موقعیتهای بحرانی اقدام میکنند؛ الگویی که فراتر از کمکرسانیهای مادی، به توانمندسازی هویتی، ارتقاء تابآوری روانی ـ اجتماعی و احیای سرمایه فرهنگی جامعه هدف منتهی شود. این هسته در تلاش است تا با ترکیب ظرفیتهای میدانی و نظری، چارچوبی برای سیاستگذاری، برنامهریزی و کنشگری فرهنگی در مواجهه با بحرانها ارائه دهد. 2
. ویژگیهای طلبهای که نقش «پژوهشگر امداد فرهنگی» را میپذیرد:
2-1. ویژگیهای ضروری (وجود این ویژگیها برای انجام نقش پژوهشگر امداد فرهنگی ضرورت دارد)
- کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
- توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظاممند
- مهارت کار تیمی در پروژههای میانرشتهای
- تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « امداد فرهنگی » بر مبنای منابع اسلامی
- کسب حدنصاب علمی در آزمونهای استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
- توانایی اجرای پروژههای پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب
2-2. سایر ویژگیهای دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگیها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته میشود):
- خلاقیت پژوهشی( توسعه رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
- استقلال فکری(طراحی پروژههای بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
- نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهشهای بلندمدت )
3. اولویتهای پذیرش در این نقش:
- دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های مشاوره و مددکاری اجتماعی
- دارای رزومه پژوهشی در حوزه امداد فرهنگی