رفتن به محتوای اصلی

معرفی نقش هسته پژوهشی تربیت اعتقادی

تاریخ انتشار:

راهبر: حجت الاسلام جناب دکتر محمدجواد درودی

معرفی راهبر: مدیر گروه تربیت اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی – مدیر گروه تربیت پژوهی موسسه معارف اهل بیت

  1. تعریف هسته پژوهشی تربیت اعتقادی:

طرح «هسته تربیت اعتقادی» با هدف تقویت بنیان‌های ایمانی و معرفتی طلاب و بازسازی روشمند نظام تربیت اعتقادی متناسب با نیازهای روز، طراحی و اجرا می‌شود. این هسته به دنبال ارائه الگویی نوین، منسجم و بومی در تربیت اعتقادی است که از سطح آموزش سنتی فراتر رفته و به پرورش فهم، تعقل و التزام درونی نسبت به باورهای دینی بینجامد. با تکیه بر منابع اصیل اسلامی و در تعامل با مطالعات روزآمد در حوزه روان‌شناسی تربیتی و تعلیم و تربیت، اعضای هسته در مسیر پژوهش، تحلیل و تولید محتواهای تخصصی و کاربردی تربیت می‌شوند. هدایت علمی هسته توسط اساتید برجسته حوزه انجام می‌گیرد و با بهره‌گیری از سیر مطالعاتی هدفمند، کارگاه‌های تخصصی، و حلقه‌های گفت‌وگو، زمینه برای تربیت مربیان و پژوهشگران توانمند در حوزه تربیت اعتقادی فراهم می‌شود. این برنامه در نهایت می‌کوشد گفتمان اعتقادی نوینی را در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی نهادینه کند.

2. ویژگی‌های طلبه‌ای که نقش «پژوهشگرهسته تربیت اعتقادی» را می‌پذیرد:

2-1. ویژگی‌های ضروری (وجود این ویژگی‌ها برای انجام نقش پژوهشگر هسته تربیت اعتقادیضرورت دارد)

  • کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
  • توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظام‌مند
  • مهارت کار تیمی در پروژه‌های میان‌رشته‌ای
  • تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « تربیت اعتقادی » بر مبنای منابع اسلامی
  • کسب حدنصاب علمی در آزمون‌های استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
  • توانایی اجرای پروژه‌های پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب

2-2. سایر ویژگی‌های دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگی‌ها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته می‌شود):

  • خلاقیت پژوهشی( توسعه‌ رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
  • استقلال فکری(طراحی پروژه‌های بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
  • نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهش‌های بلندمدت )

3. اولویت‌های پذیرش در این نقش:

  • دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های اخلاق و تربیت اسلامی، کلام اسلامی، تربیت دینی کودک و نوجوان
  • دارای رزومه پژوهشی در حوزه تربیت اعتقادی

نقش آفرین

درباره ما
از فرصت‌ها و سرمایه‌های اساسی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، دانش‌آموختگان این موسسه می‌باشد. با توجه به فقدان اطلاعات جامع دسترسی پذیر از وضعیت دانش‌آموختگان، یکی از اقدامات جدّی دستورگذاری شده در سال ۱۴۰۲، طراحی شیوه وضعیت سنجی و ظرفیت شناسی و سامان دهی اطلاعات در قالب بانک اطلاعاتی جامع بوده است. در همین راستا از طریق نامه نگاری با مراکز مختلفی که دانش‌آموختگان در آن مشغول به فعالیت بوده‌اند و قرار دادن تیمی برای کسب اطلاعات از طریق تماس با این طلاب و کسانی که می‌توانستند مسیر ارتباطی با آنها باشند و نیز تدبیر سازوکار تکمیل فرمهای ظرفیت شناسی، اطلاعات قریببه ۱۰۰۰ نفر از دانش آموختگان اخذ شد. بیشتر

موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

تماس با ما:

02531156270 - 09928852596