راهبر: حجت الاسلام جناب دکتر بهروزی لک
معرفی راهبر: عضو هئیت علمی گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و عضو کارگروه مرجعیت علمی قرآن کریم
- تعریف هسته پژوهشی مرجعیت علمی قرآن کریم :
طرح «هسته مرجعیت علمی قرآن کریم» با هدف تبیین، تقویت و تحققبخشی به جایگاه قرآن کریم بهعنوان منبعی اصیل و راهبردی در تولید علم و پاسخگویی به مسائل نوپدید بشر، طراحی شده است. این هسته در پی آن است تا با استخراج ظرفیتهای معرفتی، هستیشناختی و انسانشناختی قرآن کریم، چارچوبهایی نظری و روشمند برای نقشآفرینی قرآن در نظامسازی علمی و حل مسائل تمدنی ارائه دهد. تمرکز این طرح بر عبور از قرائتهای صرفاً تجویزی و موعظهمحور از قرآن، به سمت استفاده روشمند از آن در عرصه علوم انسانی و اجتماعی است. اعضای هسته با بهرهگیری از سیرهای مطالعاتی، تحلیل آیات موضوعی، کارگاههای تخصصی و تولید مقاله و درسنامه، در مسیر بازنمایی مرجعیت علمی قرآن به ویژه در علوم انسانی گام برمیدارند. این برنامه در نهایت میکوشد پژوهشگرانی متبحر، صاحبنظر و باورمند تربیت کند که بتوانند نقش قرآن را در هندسه معرفت و تولید دانش روز بازتعریف و نهادینه کنند.
2. ویژگیهای طلبهای که نقش «پژوهشگر مرجعیت علمی قرآن کریم » را میپذیرد:
2-1. ویژگیهای ضروری (وجود این ویژگیها برای انجام نقش مرجعیت علمی قرآن کریم ضرورت دارد)
- کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
- توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظاممند
- مهارت کار تیمی در پروژههای میانرشتهای
- تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « مرجعیت علمی قرآن کریم »
- کسب حدنصاب علمی در آزمونهای استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
- توانایی اجرای پروژههای پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب
2-2. سایر ویژگیهای دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگیها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته میشود):
- خلاقیت پژوهشی( توسعه رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
- استقلال فکری(طراحی پروژههای بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
- نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهشهای بلندمدت )
- سابقه فعالیت های پژوهشی مثل انتشار مقاله علمی پژوهشی، تالیف کتاب و...
3. اولویتهای پذیرش در این نقش:
- دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های تفسیر و علوم قرآنی
دارای رزومه پژوهشی در حوزه مرجعیت علمی قرآن کریم