رفتن به محتوای اصلی

معرفی نقش هسته پژوهشی مرجعیت علمی قرآن کریم

تاریخ انتشار:

راهبر: حجت الاسلام جناب دکتر بهروزی لک

معرفی راهبر: عضو هئیت علمی گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام  و عضو کارگروه مرجعیت علمی قرآن کریم

  1. تعریف هسته پژوهشی مرجعیت علمی قرآن کریم :

طرح «هسته مرجعیت علمی قرآن کریم» با هدف تبیین، تقویت و تحقق‌بخشی به جایگاه قرآن کریم به‌عنوان منبعی اصیل و راهبردی در تولید علم و پاسخگویی به مسائل نوپدید بشر، طراحی شده است. این هسته در پی آن است تا با استخراج ظرفیت‌های معرفتی، هستی‌شناختی و انسان‌شناختی قرآن کریم، چارچوب‌هایی نظری و روشمند برای نقش‌آفرینی قرآن در نظام‌سازی علمی و حل مسائل تمدنی ارائه دهد. تمرکز این طرح بر عبور از قرائت‌های صرفاً تجویزی و موعظه‌محور از قرآن، به سمت استفاده روشمند از آن در عرصه علوم انسانی و اجتماعی است. اعضای هسته با بهره‌گیری از سیرهای مطالعاتی، تحلیل آیات موضوعی، کارگاه‌های تخصصی و تولید مقاله و درس‌نامه، در مسیر بازنمایی مرجعیت علمی قرآن به ویژه در علوم انسانی گام برمی‌دارند. این برنامه در نهایت می‌کوشد پژوهشگرانی متبحر، صاحب‌نظر و باورمند تربیت کند که بتوانند نقش قرآن را در هندسه معرفت و تولید دانش روز بازتعریف و نهادینه کنند.

2. ویژگی‌های طلبه‌ای که نقش «پژوهشگر مرجعیت علمی قرآن کریم » را می‌پذیرد:

2-1. ویژگی‌های ضروری (وجود این ویژگی‌ها برای انجام نقش مرجعیت علمی قرآن کریم  ضرورت دارد)

  • کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
  • توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظام‌مند
  • مهارت کار تیمی در پروژه‌های میان‌رشته‌ای
  • تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی « مرجعیت علمی قرآن کریم »
  • کسب حدنصاب علمی در آزمون‌های استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی
  • توانایی اجرای پروژه‌های پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب

2-2. سایر ویژگی‌های دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگی‌ها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته می‌شود):

  • خلاقیت پژوهشی( توسعه‌ رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
  • استقلال فکری(طراحی پروژه‌های بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
  • نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهش‌های بلندمدت )
  • سابقه فعالیت های پژوهشی مثل انتشار مقاله علمی پژوهشی، تالیف کتاب و...

3. اولویت‌های پذیرش در این نقش:

  • دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار در رشته های تفسیر و علوم قرآنی

دارای رزومه پژوهشی در حوزه مرجعیت علمی قرآن کریم

نقش آفرین

درباره ما
از فرصت‌ها و سرمایه‌های اساسی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، دانش‌آموختگان این موسسه می‌باشد. با توجه به فقدان اطلاعات جامع دسترسی پذیر از وضعیت دانش‌آموختگان، یکی از اقدامات جدّی دستورگذاری شده در سال ۱۴۰۲، طراحی شیوه وضعیت سنجی و ظرفیت شناسی و سامان دهی اطلاعات در قالب بانک اطلاعاتی جامع بوده است. در همین راستا از طریق نامه نگاری با مراکز مختلفی که دانش‌آموختگان در آن مشغول به فعالیت بوده‌اند و قرار دادن تیمی برای کسب اطلاعات از طریق تماس با این طلاب و کسانی که می‌توانستند مسیر ارتباطی با آنها باشند و نیز تدبیر سازوکار تکمیل فرمهای ظرفیت شناسی، اطلاعات قریببه ۱۰۰۰ نفر از دانش آموختگان اخذ شد. بیشتر

موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

تماس با ما:

02531156270 - 09928852596