راهبر: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد اصغری
- معرفی راهبر: رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
- 1. تعریف هسته پژوهشی توانمندسازی طلاب در علوم شناختی دین: برنامه «توانمندسازی طلاب جهت پاسخگویی به سوالات و شبهات مطرح در حوزه علوم شناختی دین» یک طرح آموزشی-پژوهشی نوآورانه است که با هدف ارتقای سطح علمی طلاب خواهر سطح ۳ و ۴ در رشتههای فلسفه، کلام، مشاوره، اخلاق و تربیت طراحی شده است. این برنامه با درک ضرورت پاسخگویی عالمانه به چالشهای نوپدید در تقاطع دین و علوم شناختی، درصدد پرورش نیروهای متخصص، تولید محتوای علمی معتبر و تقویت رویکردهای بینرشتهای و تطبیقی است. ساختار سهسطحی آن (مقدماتی، متوسطه و پیشرفته) امکان آموزش مفهومی، تحلیل تعارضها و تولید دانش بومی را فراهم میکند. بهرهگیری از اساتید برجسته، طراحی سیر مطالعاتی هدفمند، تولید مقالات و کتب علمی، برگزاری نشستهای تخصصی و کارگاههای مهارتی، از ویژگیهای شاخص این برنامه است. این طرح در نهایت به تربیت پژوهشگرانی توانمند در حوزه ذهنشناسی دینی منجر خواهد شد که توان پاسخگویی مؤثر به شبهات معرفتی و تبلیغ گفتمان عقلانی دین را دارا باشند.
- 2. ویژگیهای طلبهای که نقش «پژوهشگر هسته پژوهشی ذهن، شناخت و هویت » را میپذیرد:
- - کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
- - توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظاممند
- - مهارت کار تیمی در پروژههای میانرشتهای
- 2-1. ویژگیهای ضروری (وجود این ویژگیها برای انجام نقش پژوهشگر هسته پژوهشی ذهن، شناخت و هویت ضرورت دارد)
- - تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی «ذهن، شناخت و هویت» بر مبنای منابع اسلامی.
- - کسب حدنصاب علمی در آزمونهای استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی.
- - توانایی اجرای پروژههای پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب.
- 2-2. سایر ویژگیهای دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگیها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته میشود):
- خلاقیت پژوهشی( توسعه رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
- - استقلال فکری(طراحی پروژههای بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
- - نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهشهای بلندمدت )
- 3. اولویتهای پذیرش در این نقش:
- دارا بودن یا د رحال تحصیل سطح سه و چهار رشته های مشاوره، فلسفه و کلام و اخلاق و تربیت اسلامی
- دارای رزومه پژوهشی در حوزه ذهن، شناخت و هویت