رفتن به محتوای اصلی

معرفی نقش هسته پژوهشی توانمندسازی طلاب در علوم شناختی دین

تاریخ انتشار:

راهبر: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد اصغری

  • معرفی راهبر: رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
  • 1. تعریف هسته پژوهشی توانمندسازی طلاب در علوم شناختی دین: برنامه «توانمندسازی طلاب جهت پاسخگویی به سوالات و شبهات مطرح در حوزه علوم شناختی دین» یک طرح آموزشی-پژوهشی نوآورانه است که با هدف ارتقای سطح علمی طلاب خواهر سطح ۳ و ۴ در رشته‌های فلسفه، کلام، مشاوره، اخلاق و تربیت طراحی شده است. این برنامه با درک ضرورت پاسخگویی عالمانه به چالش‌های نوپدید در تقاطع دین و علوم شناختی، درصدد پرورش نیروهای متخصص، تولید محتوای علمی معتبر و تقویت رویکردهای بین‌رشته‌ای و تطبیقی است. ساختار سه‌سطحی آن (مقدماتی، متوسطه و پیشرفته) امکان آموزش مفهومی، تحلیل تعارض‌ها و تولید دانش بومی را فراهم می‌کند. بهره‌گیری از اساتید برجسته، طراحی سیر مطالعاتی هدفمند، تولید مقالات و کتب علمی، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های مهارتی، از ویژگی‌های شاخص این برنامه است. این طرح در نهایت به تربیت پژوهشگرانی توانمند در حوزه ذهن‌شناسی دینی منجر خواهد شد که توان پاسخگویی مؤثر به شبهات معرفتی و تبلیغ گفتمان عقلانی دین را دارا باشند.
  •  
  • 2. ویژگی‌های طلبه‌ای که نقش «پژوهشگر هسته پژوهشی ذهن، شناخت و هویت » را می‌پذیرد:
  • - کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
  • -  توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظام‌مند
  • - مهارت کار تیمی در پروژه‌های میان‌رشته‌ای
  • 2-1. ویژگی‌های ضروری (وجود این ویژگی‌ها برای انجام نقش پژوهشگر هسته پژوهشی ذهن، شناخت و هویت ضرورت دارد)
  • - تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی «ذهن، شناخت و هویت» بر مبنای منابع اسلامی.
  • - کسب حدنصاب علمی در آزمون‌های استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی.
  • - توانایی اجرای پروژه‌های پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب.
  • 2-2. سایر ویژگی‌های دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگی‌ها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته می‌شود):
  • خلاقیت پژوهشی( توسعه‌ رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
  • -  استقلال فکری(طراحی پروژه‌های بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
  • -  نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهش‌های بلندمدت )
  • 3. اولویت‌های پذیرش در این نقش:
  • دارا بودن یا د رحال تحصیل سطح سه و چهار رشته های مشاوره، فلسفه و کلام و اخلاق و تربیت اسلامی
  • دارای رزومه پژوهشی در حوزه ذهن، شناخت و هویت

نقش آفرین

درباره ما
از فرصت‌ها و سرمایه‌های اساسی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، دانش‌آموختگان این موسسه می‌باشد. با توجه به فقدان اطلاعات جامع دسترسی پذیر از وضعیت دانش‌آموختگان، یکی از اقدامات جدّی دستورگذاری شده در سال ۱۴۰۲، طراحی شیوه وضعیت سنجی و ظرفیت شناسی و سامان دهی اطلاعات در قالب بانک اطلاعاتی جامع بوده است. در همین راستا از طریق نامه نگاری با مراکز مختلفی که دانش‌آموختگان در آن مشغول به فعالیت بوده‌اند و قرار دادن تیمی برای کسب اطلاعات از طریق تماس با این طلاب و کسانی که می‌توانستند مسیر ارتباطی با آنها باشند و نیز تدبیر سازوکار تکمیل فرمهای ظرفیت شناسی، اطلاعات قریببه ۱۰۰۰ نفر از دانش آموختگان اخذ شد. بیشتر

موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

تماس با ما:

02531156270 - 09928852596