رفتن به محتوای اصلی

معرفی نقش هسته پژوهشی مناسبات دین و هوش مصنوعی

تاریخ انتشار:
  • راهبر: حجت الاسلام جناب دکتر امیر حسین ایمانی مقدم
  • معرفی راهبر: مسئول میز پژوهشی فقه هوش مصنوعی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی (تحت اشراف مقام معظم رهبری)

 

  • تعریف هسته پژوهشی مناسبات دین و هوش مصنوعی:
  • با توجه به تحولات گسترده در عرصه فناوری‌های هوشمند و ظهور مسائل نوپدید در حوزه‌های معرفتی، اخلاقی، فقهی و اجتماعی، ضرورت شکل‌گیری نهادهای علمی میان‌رشته‌ای بیش از پیش احساس می‌شود. هسته پژوهشی مناسبات دین و هوش مصنوعی با هدف تربیت و توانمندسازی طلاب خواهر سطح سه و چهار حوزه علمیه قم در زمینه تحلیل، نقد، و تولید دانش در تقاطع علوم اسلامی و فناوری‌های نوین تشکیل شده است. این هسته با رویکردی نظام‌مند و تلفیقی، به دنبال ایجاد بستر علمی برای ارتقای سطح دانشی طلاب در حوزه هوش مصنوعی، فلسفه فناوری، فقه فناوری، و اخلاق هوش مصنوعی است. محورهای اصلی برنامه شامل آموزش‌های تخصصی، مطالعه و نقد متون، پژوهش و تولید محتوا، و مهارت‌افزایی در تعامل با ابزارهای هوشمند است. در این هسته، افراد مستعد پس از فرایند گزینش علمی، در قالب گروه‌های پژوهشی هدفمند به فعالیت خواهند پرداخت. راهبری علمی طرح با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر امیرحسین ایمانی‌مقدم و دبیر اجرایی آن سرکار خانم زینب ثنایی‌فر می‌باشد. خروجی‌های برنامه شامل تولید مقاله، طرح پژوهشی، پایان‌نامه، محتوای چندرسانه‌ای، و تربیت پژوهشگران تخصصی است. این هسته، گامی راهبردی در جهت بومی‌سازی دانش هوش مصنوعی بر اساس مبانی اسلامی و ایفای نقش فعال نهادهای دینی در مواجهه با چالش‌های فناوری نوین به‌شمار می‌رود.
  •  
  • 2. ویژگی‌های طلبه‌ای که نقش «پژوهشگر هسته پژوهشی مناسبات دین و هوش مصنوعی» را می‌پذیرد:
  • 2-1. ویژگی‌های ضروری (وجود این ویژگی‌ها برای انجام نقش پژوهشگر هسته پژوهشی مناسبات دین و هوش مصنوعی ضرورت دارد)
  • - کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
  • -  توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظام‌مند
  • - مهارت کار تیمی در پروژه‌های میان‌رشته‌ای
  • - آشنائی نظری مناسب  با حوزۀ تخصصی « هوش مصنوعی » بر مبنای منابع اسلامی.
  • - کسب حدنصاب علمی در آزمون‌های استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی.
  • توانایی اجرای پروژه‌های پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب.
  • 2-2. سایر ویژگی‌های دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگی‌ها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته می‌شود):
  • - خلاقیت پژوهشی( توسعه‌ رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
  • -  استقلال فکری(طراحی پروژه‌های بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
  • -  نظم ساختاریافته (مدیریت زمان و منابع در پژوهش‌های بلندمدت )
  • 3. اولویت‌های پذیرش در این نقش:
  • دارا بودن یا در حال تحصیل سطح سه و چهار تمامی رشته ها
  • دارای رزومه پژوهشی در حوزه هوش مصنوعی در منابع اسلامی

نقش آفرین

درباره ما
از فرصت‌ها و سرمایه‌های اساسی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، دانش‌آموختگان این موسسه می‌باشد. با توجه به فقدان اطلاعات جامع دسترسی پذیر از وضعیت دانش‌آموختگان، یکی از اقدامات جدّی دستورگذاری شده در سال ۱۴۰۲، طراحی شیوه وضعیت سنجی و ظرفیت شناسی و سامان دهی اطلاعات در قالب بانک اطلاعاتی جامع بوده است. در همین راستا از طریق نامه نگاری با مراکز مختلفی که دانش‌آموختگان در آن مشغول به فعالیت بوده‌اند و قرار دادن تیمی برای کسب اطلاعات از طریق تماس با این طلاب و کسانی که می‌توانستند مسیر ارتباطی با آنها باشند و نیز تدبیر سازوکار تکمیل فرمهای ظرفیت شناسی، اطلاعات قریببه ۱۰۰۰ نفر از دانش آموختگان اخذ شد. بیشتر

موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

تماس با ما:

02531156270 - 09928852596