راهبر: حجت الاسلام جناب دکتر سعید داودی لیمونی
- معرفی راهبر:عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ( رشته قرآن پژوهی با گرایش فقه و حقوق)
- 1. تعریف هسته پژوهشی پاسخگویی به شبهات زن و خانواده:
- این هسته تخصصی با هدف تربیت کارشناسان خبره و تولید محتوای غنی در حوزه «زن و خانواده» بر مبنای معارف اسلامی و با محوریت علمی قرآن کریم تشکیل شده است. با توجه به اهمیت بنیادین زن و خانواده در جامعه و ضرورت پاسخگویی به شبهات و نیازهای روزآمد در این عرصه، این برنامه به دنبال پرورش نیروهایی توانمند است که بتوانند با نگاهی اجتهادی و با تکیه بر منابع اسلامی، در مسائل فقهی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی مرتبط با زن و خانواده به تولید دانش و ارائه راهحلهای کاربردی بپردازند و از ساحت قرآن کریم در برابر شبهات دفاع نمایند.
- این هسته با بهرهگیری از حضور حجت الاسلام والمسلمین سعید داودی به عنوان استاد محوری و با مشارکت فعال طلاب سطح چهار رشتههای تفسیر ، علوم و معارف قرآن و فقه خانواده، در تلاش است تا با برگزاری کارگاههای تخصصی برای فهم عمیق تر آیات مرتبط یا زن و خانواده، جلسات پژوهشی و کرسیهای علمی-ترویجی، ضمن ارتقاء سطح دانش و بینش اعضا، محصولاتی چون مقالات علمی-پژوهشی، کتب تخصصی و درسنامهها را تولید نماید که به مدت سه سال فعالیت دارد و در آخر اعضا از گواهی رسمی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران و مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی و مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم بهره مند می شوند . هدف نهایی، دستیابی به مرجعیت علمی در سطح ملی و بینالمللی در حوزه زن و خانواده و تربیت پژوهشگرانی است که بتوانند با ارائه مشاوره، تدریس و سیاستگذاری، در تحکیم بنیان خانواده و اعتلای فرهنگ اسلامی در این حوزه نقش آفرین باشند. این برنامه فرصتی بینظیر برای طلاب علاقهمند به پژوهش و فعالیت در این عرصه مهم فراهم میآورد.
- 2. ویژگیهای طلبهای که نقش «عضو هسته پژوهشی پاسخگویی به شبهات زن و خانواده» را میپذیرد:
- 2-1. ویژگیهای ضروری (وجود این ویژگیها برای عضو هسته پژوهشی پاسخگویی به شبهات زن و خانواده ضرورت دارد)
- - کنجکاوی علمی و اشتیاق به یادگیری عمیق
- - توانایی نقدپذیری و تفکر انتقادی نظاممند
- مهارت کار تیمی در پروژههای میانرشتهای
- ـ تعهد به تکالیف پژوهشی در طول دوره
- - تسلط نظری بر حوزۀ تخصصی «زن و خانواده» بر مبنای منابع اسلامی.
- - کسب حدنصاب علمی در آزمونهای استعدادسنجی پژوهشی و موفقیت در مصاحبۀ تخصصی.
- - توانایی اجرای پروژههای پژوهشی تحت نظارت راهبردی استاد منتخب.
- 2-2. سایر ویژگیهای دارای ر جحان (چنانچه طلبه فاقد این ویژگیها باشد صرفاً از میزان کارآمدی او کاسته میشود):
- - خلاقیت پژوهشی( توسعه رویکردهای نوین در پاسخ به شبهات)
- - استقلال فکری(طراحی پروژههای بدیع بدون نیاز به نظارت مستمر)
- - نظم ساختاریافته(مدیریت زمان و منابع در پژوهشهای بلندمدت )
- 3. اولویتهای پذیرش در این نقش:
- دارا بودن سطح چهار در رشته های تفسیر (تفسیر تطبیقی- علوم و معارف قرآن) و فقه خانواده
- دارای رزومه پژوهشی در حوزه زن و خانواده