رفتن به محتوای اصلی

مدیریت فرهنگی و تشکیلاتی

تاریخ انتشار:
❖ دریافت فیلم

 

  • معرفی نقش:

    به بیان ساده تشکیلات به معنی زنجیره وار و متصل و هماهنگ کار کردن است. بدون راه اندازی یک سیستم و یک تشکیلات قطعا نمیتوان به خوبی یک حرکت را مدیریت کرد. تشکیلات لازمه یک مدیریت خوب است و حتی شاید بتوان گفت لازمه هر مدیریتی است. تصور کنید یک فرد برای اینکه بتواند راه برود باید به خوبی اندام های حرکتی خود را تنظیم کند و به حرکت درآورد، حال چنانچه اختیار پاها را از او بگیریم و یا فرد از قابلیت های دست های خود بی اطلاع باشد، چگونه می تواند یک راه را به خوبی طی کند!؟ تشکیلات و سازماندهی برای هر حرکتی یک ضرورت است . مقام معظم رهبری

طرح نقش‌آفرین نیز  با هدف جذب، شناسایی و به‌کارگیری طلاب مستعد و انقلابی خواهر، زمینه‌ساز ایفای نقش ایشان در عرصه مدیریت فرهنگی و تشکیلاتی ، بستری را برای تأثیرگذاری فعال و نظام‌مند در ارتقای فرهنگ اسلامی-ایرانی فراهم می‌سازد.

  • شرح وظایف و مأموریت‌ها:

مبلغ مدیریت فرهنگی و تشکیلاتی در این طرح،موظف به ایفای نقش در حوزه‌های ذیل می‌باشد:

· آموزش و توانمندسازی: تدریس و انتقال مفاهیم مرتبط با مدیریت فرهنگی و تشکیلاتی.

· پژوهش و نیازسنجی: انجام تحقیقات میدانی و علمی به‌منظور شناسایی دقیق نیازها و چالش‌های فرهنگی-اجتماعی.

· برنامه‌ریزی و اجرا: طراحی و توسعه برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و پیشگیرانه مبتنی بر تحلیل دقیق شرایط.

· اجرای فعالیت‌های میدانی: برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و برنامه‌های ترویجی به‌منظور نشر ارزش‌های اسلامی.

  • صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها:

داوطلبان محترم جهت حضور موفق در این طرح،می‌بایست واجد صلاحیت‌های زیر باشند:

· بینش تمدنی و راهبردی: دارا بودن فهمی عمیق از جامعه اسلامی و توانایی تحلیل مسائل در سطح کلان.

· آگاهی و دانش فرهنگی: تسلط کافی بر مبانی فرهنگ اسلامی و قدرت تحلیل جریان‌های فرهنگی.

· مهارت‌های مدیریتی: توانایی در برنامه‌ریزی، سازماندهی و هدایت اثربخش فعالیت‌ها و تشکل‌های فرهنگی.

· مهارت ارتباطی مؤثر: توانایی ایجاد و تدام ارتباط سازنده با بدنه تشکیلات و اقشار مختلف جامعه.

· توانایی پژوهش و حل مسأله: مهارت در تشخیص، تحلیل و ارائه راهکار برای مسائل پیچیده فرهنگی و تشکیلاتی.

· عملگرایی و روحیه جهادی: برخورداری از عزمی راسخ، خلاقیت در عمل و استقامت در مواجهه با دشواری‌ها با تکیه بر منابع داخلی.

 

  • عناوین و موضوعات آموزشی:

. رهبری و هدایت فرهنگی:

   - مفاهیم و اصول رهبری در ساختارهای فرهنگی

   - بررسی سبک‌های مختلف رهبری و تأثیر آن‌ها بر فرهنگ سازمانی

   - نقش رهبری در ارتقاء ارزش‌های فرهنگی

. مدیریت تیم و شبکه‌های فرهنگی:

   - ایجاد و مدیریت تیم‌های فرهنگی مؤثر

   - توسعه شبکه‌های فرهنگی و همکاری‌های بین سازمانی

   - استراتژی‌های ارتباط‌سازی در تیم‌های فرهنگی

. نظارت و ارزیابی:

   - شیوه‌های نظارت بر برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی

   - تکنیک‌های ارزیابی عملکرد و تأثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگی

   - ایجاد معیارهای موفقیت برای پروژه‌های فرهنگی

. برنامه‌ریزی فرهنگی:

   - فرآیند برنامه‌ریزی مؤثر در حوزه فرهنگ

   - تدوین اهداف و استراتژی‌های فرهنگی

   - تکنیک‌های تخصیص منابع و زمان‌بندی فعالیت‌ها

. ارتباطات:

   - اهمیت ارتباطات مؤثر در رهبری فرهنگی

   - مهارت‌های ارتباطی در مدیریت تیم و شبکه‌های فرهنگی

   - تکنیک‌های برقراری ارتباط با مخاطبان هدف

. انگیزش:

   - اصول انگیزش تیم‌های فرهنگی و کارکنان

   - شناخت نیازها و انگیزه‌های افراد در تیم

   - استراتژی‌های افزایش انگیزه و حفظ تعهد اعضای تیم

. حل مسئله و تصمیم‌گیری:

   - فرآیندهای حل مسئله و تحلیل رفتارهای فرهنگی

   - تکنیک‌های تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده فرهنگی

   - ارزیابی و انتخاب گزینه‌های مناسب در برابر چالش‌ها

. مدیریت تعارض:

   - شناسایی و تحلیل علل تعارض‌ها در تیم‌های فرهنگی

   - تکنیک‌های مدیریت و حل تعارض

   - ایجاد فضای مثبت برای حل اختلافات و افزایش همکاری

کارورزی و پروژه:

   - اجرای پروژه‌های عملی در حوزه فرهنگ

   - تجربه کارورزی در مدیریت تیم‌های فرهنگی

   - ثبت و تحلیل دستاوردها و چالش‌های پروژه‌های فرهنگی

مزایا:

کارگاهی و کارآمد بودن محتوای دوره ها؛
بهره گیری از اساتید مجرب و فضای آموزشی مجهز؛
تشکیل پرونده تبلیغی 
استفاده از فارغ التحصیلان برتر و اولویت در جذب فعالیتهای فرهنگی تبلیغی؛
صدور گواهینامه پایان دوره

شرایط پذیرش: 

اتمام سطح دو و کارشناسی مرتبط با مسایل فرهنگی و اسلامی

علاقمندی و توانایی انجام پروزه در حیطه های مدیریتی و فرهنگی

مدت دوره: 120ساعت

نقش آفرین

درباره ما
از فرصت‌ها و سرمایه‌های اساسی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، دانش‌آموختگان این موسسه می‌باشد. با توجه به فقدان اطلاعات جامع دسترسی پذیر از وضعیت دانش‌آموختگان، یکی از اقدامات جدّی دستورگذاری شده در سال ۱۴۰۲، طراحی شیوه وضعیت سنجی و ظرفیت شناسی و سامان دهی اطلاعات در قالب بانک اطلاعاتی جامع بوده است. در همین راستا از طریق نامه نگاری با مراکز مختلفی که دانش‌آموختگان در آن مشغول به فعالیت بوده‌اند و قرار دادن تیمی برای کسب اطلاعات از طریق تماس با این طلاب و کسانی که می‌توانستند مسیر ارتباطی با آنها باشند و نیز تدبیر سازوکار تکمیل فرمهای ظرفیت شناسی، اطلاعات قریببه ۱۰۰۰ نفر از دانش آموختگان اخذ شد. بیشتر

موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

تماس با ما:

02531156270 - 09928852596