معرفی نقش:
به بیان ساده تشکیلات به معنی زنجیره وار و متصل و هماهنگ کار کردن است. بدون راه اندازی یک سیستم و یک تشکیلات قطعا نمیتوان به خوبی یک حرکت را مدیریت کرد. تشکیلات لازمه یک مدیریت خوب است و حتی شاید بتوان گفت لازمه هر مدیریتی است. تصور کنید یک فرد برای اینکه بتواند راه برود باید به خوبی اندام های حرکتی خود را تنظیم کند و به حرکت درآورد، حال چنانچه اختیار پاها را از او بگیریم و یا فرد از قابلیت های دست های خود بی اطلاع باشد، چگونه می تواند یک راه را به خوبی طی کند!؟ تشکیلات و سازماندهی برای هر حرکتی یک ضرورت است . مقام معظم رهبری
طرح نقشآفرین نیز با هدف جذب، شناسایی و بهکارگیری طلاب مستعد و انقلابی خواهر، زمینهساز ایفای نقش ایشان در عرصه مدیریت فرهنگی و تشکیلاتی ، بستری را برای تأثیرگذاری فعال و نظاممند در ارتقای فرهنگ اسلامی-ایرانی فراهم میسازد.
- شرح وظایف و مأموریتها:
مبلغ مدیریت فرهنگی و تشکیلاتی در این طرح،موظف به ایفای نقش در حوزههای ذیل میباشد:
· آموزش و توانمندسازی: تدریس و انتقال مفاهیم مرتبط با مدیریت فرهنگی و تشکیلاتی.
· پژوهش و نیازسنجی: انجام تحقیقات میدانی و علمی بهمنظور شناسایی دقیق نیازها و چالشهای فرهنگی-اجتماعی.
· برنامهریزی و اجرا: طراحی و توسعه برنامههای فرهنگی، آموزشی و پیشگیرانه مبتنی بر تحلیل دقیق شرایط.
· اجرای فعالیتهای میدانی: برگزاری کارگاهها، سمینارها و برنامههای ترویجی بهمنظور نشر ارزشهای اسلامی.
- صلاحیتها و شایستگیها:
داوطلبان محترم جهت حضور موفق در این طرح،میبایست واجد صلاحیتهای زیر باشند:
· بینش تمدنی و راهبردی: دارا بودن فهمی عمیق از جامعه اسلامی و توانایی تحلیل مسائل در سطح کلان.
· آگاهی و دانش فرهنگی: تسلط کافی بر مبانی فرهنگ اسلامی و قدرت تحلیل جریانهای فرهنگی.
· مهارتهای مدیریتی: توانایی در برنامهریزی، سازماندهی و هدایت اثربخش فعالیتها و تشکلهای فرهنگی.
· مهارت ارتباطی مؤثر: توانایی ایجاد و تدام ارتباط سازنده با بدنه تشکیلات و اقشار مختلف جامعه.
· توانایی پژوهش و حل مسأله: مهارت در تشخیص، تحلیل و ارائه راهکار برای مسائل پیچیده فرهنگی و تشکیلاتی.
· عملگرایی و روحیه جهادی: برخورداری از عزمی راسخ، خلاقیت در عمل و استقامت در مواجهه با دشواریها با تکیه بر منابع داخلی.
- عناوین و موضوعات آموزشی:
. رهبری و هدایت فرهنگی:
- مفاهیم و اصول رهبری در ساختارهای فرهنگی
- بررسی سبکهای مختلف رهبری و تأثیر آنها بر فرهنگ سازمانی
- نقش رهبری در ارتقاء ارزشهای فرهنگی
. مدیریت تیم و شبکههای فرهنگی:
- ایجاد و مدیریت تیمهای فرهنگی مؤثر
- توسعه شبکههای فرهنگی و همکاریهای بین سازمانی
- استراتژیهای ارتباطسازی در تیمهای فرهنگی
. نظارت و ارزیابی:
- شیوههای نظارت بر برنامهها و فعالیتهای فرهنگی
- تکنیکهای ارزیابی عملکرد و تأثیرگذاری فعالیتهای فرهنگی
- ایجاد معیارهای موفقیت برای پروژههای فرهنگی
. برنامهریزی فرهنگی:
- فرآیند برنامهریزی مؤثر در حوزه فرهنگ
- تدوین اهداف و استراتژیهای فرهنگی
- تکنیکهای تخصیص منابع و زمانبندی فعالیتها
. ارتباطات:
- اهمیت ارتباطات مؤثر در رهبری فرهنگی
- مهارتهای ارتباطی در مدیریت تیم و شبکههای فرهنگی
- تکنیکهای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف
. انگیزش:
- اصول انگیزش تیمهای فرهنگی و کارکنان
- شناخت نیازها و انگیزههای افراد در تیم
- استراتژیهای افزایش انگیزه و حفظ تعهد اعضای تیم
. حل مسئله و تصمیمگیری:
- فرآیندهای حل مسئله و تحلیل رفتارهای فرهنگی
- تکنیکهای تصمیمگیری در شرایط پیچیده فرهنگی
- ارزیابی و انتخاب گزینههای مناسب در برابر چالشها
. مدیریت تعارض:
- شناسایی و تحلیل علل تعارضها در تیمهای فرهنگی
- تکنیکهای مدیریت و حل تعارض
- ایجاد فضای مثبت برای حل اختلافات و افزایش همکاری
کارورزی و پروژه:
- اجرای پروژههای عملی در حوزه فرهنگ
- تجربه کارورزی در مدیریت تیمهای فرهنگی
- ثبت و تحلیل دستاوردها و چالشهای پروژههای فرهنگی
مزایا:
کارگاهی و کارآمد بودن محتوای دوره ها؛
بهره گیری از اساتید مجرب و فضای آموزشی مجهز؛
تشکیل پرونده تبلیغی
استفاده از فارغ التحصیلان برتر و اولویت در جذب فعالیتهای فرهنگی تبلیغی؛
صدور گواهینامه پایان دوره
شرایط پذیرش:
اتمام سطح دو و کارشناسی مرتبط با مسایل فرهنگی و اسلامی
علاقمندی و توانایی انجام پروزه در حیطه های مدیریتی و فرهنگی
مدت دوره: 120ساعت
